سپتامبر 26, 2022

1000

1000cyclingclub.ir

پانزده فایده تاثیرگذار دوچرخه سواری برای سلامت بدن

۱- کاهش و کنترل وزن، فواید دوچرخه سواری برای لاغری
دوچرخه سواری به صورت منظم به خصوص با شدت های بالا موجب کاهش سطح چربی بدن و تحت کنترل داشتن وزن می شود. از دیگر فواید دوچرخه سواری برای لاغری افزایش سوخت و ساز بدن و عضله سازی است به بدن این امکان را می دهد کالری بیشتری را حتی در حالت استراحت بسوزاند.

۲-فواید دوچرخه سواری برای بدنسازی
فواید دوچرخه سواری برای بدنسازی بسیار فراوان هستند. دوچرخه سواری روی کارکرد کلی بدن نیز تاثیر مثبت بسیار خوبی گذاشته و بدون آنکه فشار مضاعفی را روی عضلات پا بیاورد، موجب تقویت این عضلات می شود. هنگام دوچرخه سواری ماهیچه های چهارسر ران، سرینی بزرگ، همسترینگ و ران ها درگیر می شود. اگر می خواهید عضلات پای خود را تقویت کنید، توصیه می کنیم در کنار دوچرخه سواری منظم، هفته ای چند جلسه تمرینات بدنسازی همچون اسکات، پرس پا و لانچ را انجام دهید. ضمن آنکه از دیگر فواید دوچرخه سواری برای بدنسازی این است که می توان بدون اینکه با وزنه کار کرد، اثری قوی و موثرِ مشابه ی روی بدن گذاشت.

۳-دوچرخه سواری برای تازه کارها هم مفید است
دوچرخه سواری ورزش بسیار ساده ای است. حتی اگر تا به حال دوچرخه سوار نشده اید، اصلا نگران نباشید، با چند جلسه تمرین به راحتی دوچرخه سواری را یاد خواهید گرفت. اگر هم با دوچرخه های معمولی مشکل دارید، دوچرخه ثابت هم گزینه بسیار عالی است. اگر به تازگی به تناسب اندام روی آورده اید یا اینکه اخیرا دوران نقاهت از بیماری یا آسیب دیدگی را سپری کرده اید می توانید با شدت کم دوچرخه سواری کنید. به یاد داشته باشید، هر چقدر تناسب اندام شما بهتر شود، می توانید با سرعت و شدت بالاتری دوچرخه سواری کنید.

۴-تقویت عضلات درونی بدن از فواید دوچرخه سواری
دوچرخه سواری موجب تقویت عضلات درونی بدن (عضلات دربرگیرنده ستون فقرات) از جمله کمر و شکم می شود. صاف نگه داشتن کمر و وضعیت قرارگیری متناسب بدن به مقدار مشخصی عضلات درونی بدن شما را درگیر می کند. همچنین با تقویت شکم و عضلات کمر، ستون فقرات نیز از حمایت کافی برخوردار خواهد بود که به ثبات و راحتی بدن در هنگام دوچرخه سواری کمک می کند. از فواید دوچرخه سواری برای شکم هم می توان به کاهش حجم و چربی سوزی دور شکم و پهلو اشاره کرد.

۵-بهبود سلامت روحی و روانی از فواید دوچرخه سواری
دوچرخه سواری همچون هر ورزش دیگری موجب کاهش استرس، افسردگی و اضطراب می شود. همچنین تمرکز روی مسیر در حین دوچرخه سواری باعث افزایش تمرکز و آگاهی در لحظه می شود. همچنین این ورزش سبک و مفرح می تواند باعث شود که ذهن شما از مسائل و مشکلات روزمره منحرف شود. اگر احساس کردید که کسل یا بی حال و حوصله هستید، به مدت حداقل ۱۰ دقیقه رکاب بزنید. ورزش موجب ترشح هورمونی به نام اندورفین می شود که موجب کاهش استرس شده و نهایتا باعث می شود احساس خوبی پیدا کنید. دوچرخه سواری منظم موجب افزایش اعتماد به نفس و رضایت شما نیز می شود.

۶- دوچرخه سواری به بیماران سرطانی کمک می کند
پزشکان حتی دوچرخه سواری به بیمارانی که به سرطان ابتلا پیدا کرده اند نیز توصیه می کنند. دوچرخه سواری موجب کاهش وزن و لاغری شده که باعث می شود خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان پستان را کاهش دهد. همچنین تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۹ انجام گرفته اند نشان داده اند که فعالیت مستمر می تواند به کاهش برخی از عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان از جمله خستگی مفرط انجامیده و نهایتا باعث بهبود کیفیت زندگی فرد شود.

۷-شروع یک روز عالی از فواید دوچرخه سواری صبحگاهی
از فواید دوچرخه سواری صبحگاهی شروع روز با یک فعالیت سالم است. دوچرخه سواری صبحگاهی باعث تقویت گردش خون و افزایش احساس رضایت می شود. دوچرخه سواری صبحگاهی همچنین باعث می شود که فرد در طول روز انتخاب های سالم تر و مثبت تری داشته باشد. دوچرخه سواری صبحگاهی با شکم خالی و ناشتا در صبح با شدت کم می تواند باعث چربی سوزی، افزایش استقامت و انرژی و بهبود سوخت و ساز بدن در طول روز شود. نتایج مطالعه علمی در سال ۲۰۱۹ نشان داد، افرادی که به مدت ۶ هفته قبل از صبحانه ورزش کردند، مقاومت به انسولین خود را بهبود بخشیده اند. این امر به این افراد کمک کرده تا دو برابر بیش از افرادی که بعد از صبحانه ورزش می کنند چربی بسوزانند.

۸-پیشگیری از بیماری های مختلف از فواید دوچرخه سواری
چه بخواهید از بروز بیماری های مختلف جلوگیری کنید یا اینکه بیماری که حالا به آن ابتلا دارید را مدیریت کنید، ورزش منظم می تواند به شما کمک زیادی کند. دوچرخه سواری منظم یکی از روش های بسیار خوب برای پیشگیری از کم تحرکی و به طبع مشکلات سلامتی ناشی از آن است. ورزش منظم می تواند به پیشگیری از مشکلات قلبی و عروقی مانند حمله حاد، سکته قلبی و فشار خون بالا کمک کند. دوچرخه سواری همچنین باعث پیشگیری یا کنترل دیابت نوع دو می شود.

۹-دوچرخه سواری سازگار با محیط زیست است
با وجود فرایند گرمایش جهانی،‌ وظیفه هر فردی است که به کاهش گازهای گلخانه ای کمک کند. دوچرخه سواری یکی از گزینه های عالی برای حمل و نقل است. همچنین با دوچرخه دیگر نیازی نیست ساعت ها در ترافیک منتظر بمانید. دوچرخه سواری همچنین در زمانی که لازم است به جایی بروید که برای پیاده روی کردن دور است بسیار مفید است.

۱۰-بهبود تعادل، وضعیت و هماهنگی بدن از فواید دوچرخه سواری
در حین دوچرخه سواری باید بدن خود را در حالت ثابتی نگه دارید، همین نیز موجب بهبود تعادل، هماهنگی و وضعیت کلی بدن می شود. تعادل بدن با افزایش سن و همینطور کم تحرکی کاهش پیدا می کند، بنابراین نگه داشتن تعادل بدن بسیار ضروری است. تعادل مناسب باعث جلوگیری از زمین خوردن و شکستگی های استخوان های بدن می شود.

۱۱-دوچرخه سواری ورزشی با شدت کم است
دوچرخه سواری ورزشی آسان است و از آنجایی که می توانید به شدت های مختلف رکاب بزنید، سوار دوچرخه شدن می تواند برای برخی از کسانی که تمایلی به تمرینات ورزشی شدید ندارند گزینه بسیار خوبی باشد. همچنین برای کسانی که به خصوص در نواحی تحتانی دچار مشکلات مفصلی و سفتی هستند دوچرخه سواری گزینه بسیار مناسبی است.

۱۲- فواید دوچرخه سواری برای زنان
فواید دوچرخه سواری برای زنان بسیار است. از فواید دوچرخه سواری برای زنان می توان به کاهش برخی علائم روحی و روانی دوران قاعدگی، بارداری، زایمان و یائسگی اشاره کرد. ضمن اینکه دوچرخه سواری برای زنانی که دارای اندام نامتناسبی به خصوص در شکم، ران و باسن هستند می تواند ورزشی بسیار مفید برای فرم دهی باشد.

۱۳- اندامی متناسب و قوی از فواید دوچرخه سواری در سربالایی
داشتن ماهیچه ها و عضلاتی کاملا قوی و متناسب از فواید دوچرخه سواری در سر بالایی است. از دیگر فواید دوچرخه سواری در سربالایی می توان به افزایش ضربان قلب و تنظیم آن نیز اشاره کرد. دوچرخه سواری در سر بالایی موجب می شود تقویت قلب می شود. از آنجایی که دوچرخه سواری در سربالایی ورزشی نسبتا کم شدت محسوب می شود، خطر آسیب دیدگی مفاصل نیز در آن پایین است. یکی دیگر از فواید دوچرخه سواری در سربالایی افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز است. این امر موجب افزایش عملکرد مغز و تقویت قدرت آن می شود.

۱۴-تقویت زانو از فواید دوچرخه سواری برای زانو
از آنجایی که الگوی حرکت مفصل زانو در زمان دوچرخه سواری همچون الگوی حرکت زانو در حین راه رفتن است، فواید دوچرخه سواری برای زانو قابل انکار نیست. دوچرخه سواری این مزیت را نسبت به ورزش ها و فعالیت های هوازی دیگری مانند پیاده روی و دویدن دارد که دیگر وزن بدن کاملا روی مفصل زانو قرار نمی گیرد. در نتیجه دوچرخه سواری برای زانو ایمن تر وکم فشارتر از دویدن و پیاده روی نیز هست. دوچرخه سواری باعث بهبود آسیب های زانو و تقویت عضلات این مفصل می شود.

۱۵-فواید دوچرخه سواری برای کودکان
همچون سایر گروه های سنی فواید دوچرخه سواری برای کودکان نیز بسیار است. دوچرخه سواری فعالیتی مفرح است که باعث می شود با انجام آن کودکان حسِ استقلال، نشاط، پویایی و تحرک کنند. چنانچه در بخش های قبل گفتیم، دوچرخه سواری برای زنان و لاغری و تقویت عضلات اهمیت زیادی دارد، دوچرخه سواری برای کودکان نیز موجب افزایش استقامت، تقویت عضلات و بهبود بنیه بدن می شود. دوچرخه سواری برای کودکانی که دچار افزایش وزن هستند نیز بسیار مفید است و باعث کاهش حجم توده چربی و چربی سوزی و در نتیجه لاغری می شود.

 

برخی مشکلات و موانع دوچرخه سواری
با وجود فواید دوچرخه سواری که ۱۱ مورد آن را در این مطلب مرور کردیم، مشکلات و موانعی هم وجود دارد. یکی از خطرات دوچرخه سواری تصادفات چه در نواحی شهری و چه روستایی است. بنابراین توصیه می کنیم حتما اگر به مسیرهای مخصوص تردد دوچرخه دسترسی دارید از این مسیرها استفاده کرده یا اینکه از خیابان های خلوت تر عبور کنید. همیشه قوانین راهنمایی و رانندگی را به درستی رعایت کنید. هنگام عبور از محل تقاطع ها و چهارراه ها و سایر نواحی پررفت و آمد حتی اگر حق تقدم باشماست باز هم احتیاط کنید. حتما از کلاه ایمنی و سایر تجهیزات ایمنی استفاده کنید. روی کلاه ایمنی با کیفیت و هر وسیله محافظ دیگری که ممکن است نیاز داشته باشید سرمایه گذاری کنید
از پوشیدن هر گونه لباس گشادی که ممکن است در زنجیر دوچرخه گیر بیفتد خودداری کنید. اگر شب ها دوچرخه سوار می شوید، حتما از سالم بودن چراغ های دوچرخه، چشمک زن ها و بازتابنده ها اطمینان حاصل کنید. در روزهایی که هوای نامناسب مانع دوچرخه سواری است، می توانید از دوچرخه ثابت استفاده کنید. اگر از دوچرخه برای ترددهای روزمره خود استفاده می کنید، حتما به فکر تجهیزات لازم برای دوچرخه سواری در هوای بارانی و سرد باشید.
در طول روز برای پیمودن مسافت های طولانی از کِرِم ضد آفتاب استفاده کنید. فراموش نکنید باید هر دو ساعت ضد آفتاب را به خصوص اگر تعرق زیادی داشته اید تعویض کنید. حتما از عینک آفتابی یو وی و کلاه استفاده کنید. پوستهای در معرض استفاده کنید. استفاده از پوشاک محافظ فرابنفش هم فکر خوبی است. اگر ساکن شهری شلوغ باشید، قطعا یکی از نگرانی های شما آلودگی هوا خواهد بود. می توانید در روزهایی که هوا پاکیزه تر است دوچرخه سواری کنید یا اینکه به مسیرهای خلوت بروید.