ژوئن 15, 2024

1000

1000cyclingclub.ir

✅ چرا ورزشکاران رشته های استقامتی (دو ، دوچرخه سواری جاده ، کراس فیت ،  کوهنوردی و ….. ) 👈 به آهن بیشتری نسبت به سایر رشته های ورزشی نیاز دارند؟

🔹همانگونه که میدانیم در ورزشهای استقامتی ( ورزشهای با شدت متوسط و مدت زمان طولانی ) عمده سوخت مصرفی از گلیکوژن و چربی موجود در خون و کبد و بافتها تامین میشود و این فرایند به اکسیژن نسبتا زیادی جهت سوخت و ساز نیاز دارند و تنها فاکتوری که در دستگاه خون رسانی وظیفه رساندن اکسیژن به عضلات و اندامها را به عهده دارند گلبولهای قرمز خون هستند.

🔻آهن یکی از مواد معدنی طبیعی در بدن به شمار می رود. این ماده در مواردی مانند تبدیل غذا به انرژی، محافظت از سیستم ایمنی و حفظ عملکرد شناختی نقش دارد. اما آنچه اهمیت آهن را دو چندان می کند، نقش آن در تولید هموگلوبین است.
🔶 هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز ما یافت می شود و نقش اصلی آن انتقال اکسیژن از ریه ها به بافت ها و ماهیچه های بدن است. وقتی در اوج فعالیت های هوازی هستیم یا برای کوهنوردی در ارتفاع هستیم، هوا به معنای واقعی کلمه رقیق‌تر است و در نتیجه سطح اشباع اکسیژن خون ما کاهش می‌یابد. یکی از راهکارهای طبیعی بدن در این شرایط ایجاد هم هوایی است که با تولید هموگلوبین بیشتر رخ می دهد.
و اگر سطح آهن کافی نداشته باشیم، این روند مختل خواهد شد.
🔹پس با مصرف مواد غذایی حاوی آهن به تولید بیشتر هموگلوبین در بدن کمک نموده و به مرور متوجه خواهید شد در شرایطی که قبلا به اصطلاح نفس کم می آوردید دیگر دچار مشکلی نشده و با قدرت به فعالیت خود ادامه میدهید.

✅ مواد خوراکی حاوی آهن شامل :
🔰 لوبیای سفید ، جگر گاو ، عدس ، شکلات تلخ ، تن ماهی ، نخود ، آب گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، بادام هندی ، اسفناج ، کشمش ، کلم بروکلی ، تخم کدو